-
Radosław Kordowski zamieszczony w temacie Z Polski
Po debacie w kanale Zero i wypowiedziach Prezesa Związku Ukraińców w Polsce, przekonałem się, że zgoda na ekshumacje powinna być zupełnie niezależna od wszelkiego dialogu z Ukrainą. Bo ekshumacje należą się Polakom z racji przestrzegania Konwencji Genewskich, które mówią o godnym i z szacunkiem pochowaniu ofiar.
I absolutnie nie zgadzam się z Konfederacją, że uchwałą lub stawiając ultimatum można Ukrainę zmusić do potępienia zbrodni, przeprosin, czy do klękania przed nami.
Nie! Nie da się wymusić szczerego przepraszam, czy szczerego potępienia danych czynów. Nie da się wymusić pojednania. Powyższe musi wynikać z dialogu i wspólnego dojścia do prawdy, bo tylko na prawdzie można oprzeć pojednanie. Tutaj swojego stanowiska nie zmienię.
Po tej debacie jednak zrozumiałem, że sama zgoda na ekshumacje nie powinna podlegać dyskusji, bo to tak, jakbyśmy rozmawiali o tym, czy rodziny w Polsce mają prawo oddać szacunek swoim przodkom.
Szczególnie poruszył mnie przykład, o którym nie wiedziałem, a w tej debacie wybrzmiał. Ukraińcy chcieli bowiem odbudowy pomnika żołnierzy UPA na terenach Polski. I chociaż pomnik z wielką niechęcią wielu środowisk został odbudowany, to Ukraińcom nie spodobały się nowe tablice pamiątkowe.
Tego typu głupie argumenty skłoniły mnie do refleksji, że z uwagi na to, że oni boją się tych ekshumacji, bo wyjdzie na światło dzienne skala tego co się działo, to zawsze będą wymyślać preteksty, aby tych ekshumacji nie robić, aby je opóźniać, spowalniać.
I nawet jak zrobimy tablice takie jak chcą, to później wystarczy, że ktoś się krzywo spojrzy lub będzie miał zły transparent na wiecu i znów będą się tłumaczyć, że przez to przerwano proces ekshumacji. No bez przesady! Szczególnie takie argumenty po tym, jak ofiarowaliśmy im tak wielką pomoc są śmieszne.
I zobaczyłem w tej wypowiedzi Prezesa Ukraińców coś jeszcze bardziej skandalicznego, że Ukraina chce rozgrywać politykę w Polsce.
Padły w tej debacie skandaliczne słowa, abyśmy uciszyli Konfederację, czy środowiska kresowe, bo przeszkadzają w tym procesie ekshumacji.I właśnie po tych słowach mnie zmroziło.
Bo chociaż nie zgadzam się ze wszystkim z Konfederacją, to jednak zasada pluralizmu obowiązuje i jeśli nawet Ukraińcy uważają, że to przeszkadza w dialogu, to absolutnie nie może mieć wpływu na prawo Polski do godnego upamiętnienia naszych rodaków.Najbardziej dotknęły mnie jednak słowa o ciągnikach na Ukrainie, które wyciągają szczątki Polaków z ziemi. To nie może trwać dalej.
Dlatego zgadzam się z narracją, że do końca 2024 powinno być ultimatum: albo zgadzacie się na ekshumacje, albo my wstrzymamy w jakimś aspekcie pomoc.
Ponieważ same ekshumacje to nie pojednanie, czy potępienie krzywd. To powinien być bezdyskusyjny proces, wynikający z prawa międzynarodowego i Konwencji Genewskich, które gwarantują godne upamiętnienie ofiar. Szczególnie taki proces bezdyskusyjnie powinien się odbywać pomiędzy krajami, gdzie jeden z nich udziela drugiemu pomocy.
I to nie powinien być gest ukraińskiej woli.
To powinien byc Ich obowiązek i po tych wypowiedziach Prezesa Ukraińców w Polsce jestem o tym przekonany.A jeśli takiej decyzji będzie brak, to należy to odczytać jako gest złej woli i w mojej ocenie tak należy zacząć stawiać sprawę.
Piłeczka jest po Ich stronie, a nie po naszej.
6 Komentarzy-
@radek Zastanawiam się od wczoraj, co my zwykli Polacy możemy zrobić. Ekshumacje i godny pochówek Polaków musi być. Ale martwi mnie to, co wczoraj sobie uświadomiłam. Wczoraj wreszcie zrozumiałam, o co Panu chodziło. Tamta Pani chciała poprzez tamten link do grupy przekonać Pana do swoich racji, a tylko potwierdziła, że w dużej części miał Pan rację. Ktoś niewątpliwie chce nas skłócić. Faktycznie oni mają tak przedstawiany obraz Polaków, że w ich świecie to Polacy są złem świata. Tak samo robią w Izraelu. Tam jest ten sam problem. Ale wciąż się zastanawiam, co robić? Na tamtej grupie myślę, że działają ci, co są antypolscy, dlatego manipulują historią. A pytanie: Kto Ukraińcom pisał podręczniki historii? Jak to jest, że na Wschodzie znają prawdę o Wołyniu, a w Zachodnim nie? Mają różne lekcje historii, różne podręczniki? Internet też nie sprzyja, ponieważ w nim jest mnóstwo fake newsów. I wbrew temu co mówi putin na zachodzie Ukrainy, mimo że ludność w dużej części mówi po rosyjsku (choć zachód im zakazuje), to oni czują się Ukraińcami. Zastanawiam się, czy nie napiszę do jednej pani Ukrainki, która udziela się na Tik toku i mówi prawdę o Wołyniu. I ona mówi sama, że ekshumacje muszą być i godny pochówek Polaków ale właśnie też dla zachowania pokoju. Ona podobno jest strasznie atakowana przez swoich rodaków. Też jej grożą. My możemy pisać wśród Polaków, ale jest druga strona Ukraińców, którzy są zmanipulowani przez uczenie ich fałszywej historii. Tam nawet nie musi być agentów. Oni się sami nakręcają (bynajmniej na tamtej grupie).
-
A no właśnie w cywilizowanym niby świecie żyjemy, a dyskutujemy o ekschumacji, która powinna byc juz zrobiona dawno i bezdyskusyjnie. Tu nie powinno być żadnej łaski. Uznanie winy to inna sprawa, chyba faktycznie na siłę się nie da, ale nie tylko Konfederacja jest za naciskiem. W obecnym rządzie też są głosy za uzaleźnieniem wejścia Ukrainy do EU od uznania zbrodni wołyńskiej. To, że Ukraińcy chcą rozgrywać politykę w Polsce to mnie nie dziwi, bo wiedziałam, że tak będzie. Mamy tak dużą mniejszość ukraińską, która za chwilę dostanie prawa wyborcze, że będzie ona nam być może nasze nowe rządy wybierać. Naturalna konsekwencja przyjmowania dużych grup ludzi jednolitych narodowo, którzy w naturalny sposób będą tworzyć państwo w państwie nie odczuwając wielkiej potrzeby asymilacji.
-
Tak, pojednania nie można na nikim wymusić. Uchwaly tego nie zmienią, ale zaognią relacje i odsuną proces pojednania. Wtedy nawet ekshumacje będą problematyczne, coś co powinno być poza tematem sporu.
Czy można zaszantażować Ukrainę? Będziemy was wspierać, ale wy wyrzeknijcie się Bandery?
Powinniśmy od samego powstania Ukrainy domagać się ekshumacji i godnego pochowania zmarłych. Jednocześnie Polska powinna podkreślać, że nigdy nie zgodzi się na gloryfikację banderowców. Nie można morderców wychwalać i uznawać za bohaterów. Ostatni czas sprzyjał pewnemu zaostrzeniu polityki polskiej w tym względzie. Teraz znowu nasąpił impas. Jednak dla nas UPA i Bandera na zawsze pozostaną bandytami i mordercami. Musimy to Ukrainie jasno komunikować. Będziemy wam pomagać, bo rosja to nasz wspólny wróg, ale żądamy godnego pochówku zmarłych! To jest coś oczywistego i nam się to należy! Jeżeli będziecie blokować te działania to jest prawo międzynarodowe! Ukraina chcąc wejść do Unii i NATO musi je respektować. Inaczej będziemy blokować jej poczynania. -
z jednej strony mówisz, ze zgoda na ekshumacje powinna być uniezalezniona od naszych relacji z Ukr., a potem, ze powinniśmy tę decyzję wymusić jakimś ultimatum : ))) no ale to szczegół, generalnie bardzo słuszne, trafne spostrzeżenia, musze przyznać, że zupełnie na co innego zwróciłeś uwagę w tej debacie, niż ja, ja trochę ignorowałem to, co mówił pan Mirosław Skórka, to było skakanie po tematach, pingpong na zasadzie „a u was biją murzynów”, z kolei znacznie uważniej słuchałem prof. Motykę, którego argumenty były trafne, logiczne, porządkujące. I w ogóle ciekaw byłem jego zdania, bo jest dla mnie autorytetem jako osoba, która zna masę dokumentów i formułuje swoje opinie a posteriori, w oparciu o lata obcowania z dokumentami i wiedzą źródłową. Skórka – niestety to był chaos. Oczywiście jego wypowiedzi były cenne jako przykład stanu ukraińskiego stanowiska na temat rzezi wołyńskiej i dobrze, że znalazł się w studiu i można było z nim skonfrontować wypowiedzi strony polskiej, znacznie bardziej spójne, racjonalne i nie tak emocjonalne. Po tym co napisałeś nasuwa mi się jeszcze jedna myśl, otóż smutne, jak my jako Polska jesteśmy nieskuteczni, mając tak jednoznaczne przepisy, nie jesteśmy w stanie wyegzekwować tych ekshumacji, czegos tak absolutnie nam należnego. W zasadzie zdani jesteśmy na łaskę Ukrainy, którzy łaskawie zaakceptują odbudowany rpzez nas pomnik, bądź dalej będą obrażeni, bo im nie spasowało, że usunęliśmy jakieś elementy upowskiej propagandy na tablicach
Ostatnie posty

Fizyka kwantowa, a zmiany na naszej planecie.
- 16 maja, 2024

Dlaczego tak ważny dla Polski jest CPK?
- 4 maja, 2024

Zaplanowana dyskredytacja Orlenu?
- 3 maja, 2024

To wszystko było jednak zaplanowane
- 25 kwietnia, 2024

Dlaczego temat aborcji wciąż budzi tyle emocji?
- 13 kwietnia, 2024

Chiński przepis na gospodarczy sukces!
- 10 kwietnia, 2024

Analiza powybrocza
- 8 kwietnia, 2024

Czy w czerwcu czeka nas zmiana?
- 26 marca, 2024

Czy polityk może mówić to, co myśli?
- 19 marca, 2024

Ciekawostki na temat naszej planety
- 17 marca, 2024

Może jednak nie wszystko jest stracone
- 8 marca, 2024

Ciepło, ciepło, a będzie coraz cieplej.
- 16 lipca, 2023

Pracownicy kopalni pomagają schronisku dla zwierząt.
- 27 czerwca, 2023

Pomysł na rozszerzenie programów typu 500+
- 17 czerwca, 2023

Co się stało z kulturą w Polsce?
- 10 czerwca, 2023

Podwójne znaczenie daty 4 czerwca
- 30 maja, 2023

Trudno nie wierzyć w nic
- 27 maja, 2023

Czym dla Ciebie jest szczęście?
- 27 maja, 2023

Niewinne słowa
- 21 kwietnia, 2023

W jaki sposób dostał się grafen do naszych organizmów
- 7 kwietnia, 2023

Polskie lasy w całości pochłaniają motoryzacyjną emisję CO2
- 31 marca, 2023

Technologia, która przyczyni się do regresu cywilizacyjnego?
- 30 marca, 2023

czy Polacy chcą nadal być w takiej UE
- 19 marca, 2023

Na czym polega militarna pomoc
- 18 marca, 2023

Dlaczego szkalujący JPII film jest kłamliwy i niebezpieczny?
- 17 marca, 2023

To nie nasza wojna?
- 17 marca, 2023

De mortuis aut bene aut nihil
- 10 marca, 2023

O co właściwie chodzi z tymi świerszczami?
- 26 lutego, 2023

Dlaczego chcą nam zabrać gotówkę?
- 17 lutego, 2023

Czas na nową Unię?
- 12 lutego, 2023

UE zezwala na dodawanie świerszczy do pożywienia
- 11 lutego, 2023

Farmy wiatrowe zmieniają klimat?
- 9 lutego, 2023

Tożsamość narodowa
- 3 lutego, 2023

Wszystkie maski spadły
- 29 stycznia, 2023

Poziom cen paliw w Polsce na tle Europy
- 6 stycznia, 2023

Co wpływa na poziom cen paliw w Polsce?
- 3 stycznia, 2023

Aplikacja Polski Fejs na telefony
- 16 grudnia, 2022

Teza, której obrona zapewnia wieczne finansowanie.
- 12 grudnia, 2022

Jak opłacani eksperci wpływają na opinię publiczną
- 12 grudnia, 2022

Jaki jest prawdziwy miks energetyczny UE?
- 30 listopada, 2022

Czy samochody elektryczne są rzeczywiście ekologiczne?
- 21 listopada, 2022

Jak manipulują nami media i kto je znów merytorycznie zaorał?
- 11 listopada, 2022

Gdy spotka się muzułmanin z katolikiem
- 5 listopada, 2022

Dla kpiących z katolików
- 1 listopada, 2022

Dlaczego Orlen przejmuje PGNiG?
- 28 października, 2022

Czy to rzeczywiście jest wolny wybór?
- 23 października, 2022

UE grozi, że zablokuje wszystkie środki Polsce?
- 17 października, 2022

Na temat współczesnych paradygmatów
- 15 października, 2022

Kiedy ceny maleją, a kiedy rosną?
- 12 października, 2022

Czy sprzedaż broni jest etyczna?
- 9 października, 2022

A może się z nami napijesz? – nie, dziękuję!
- 7 października, 2022

Co z tym ONZ?
- 4 października, 2022

Podsumowanie Ogólnopolskiego Finału Żeglarskich Lig Regionalnych
- 4 października, 2022

Zamieniliśmy sowieckie czołgi na amerykańskie Abramsy
- 4 października, 2022

Baltic Pipe miał być rzekomo pusty…
- 25 września, 2022

Na temat wprowadzonego embargo na rosyjski węgiel
- 23 września, 2022

Dzisiejsza Targowica
- 19 września, 2022

Na temat przekopu Mierzei Wiślanej
- 19 września, 2022

Dlaczego musimy importować węgiel?
- 18 września, 2022

Jak zostałem wicemistrzem Trójmiejskiej Ligi Żeglarskiej
- 13 września, 2022

Jak sondaże wpływają na zmianę zdania polityków.
- 5 września, 2022

Czy należą się nam reparacje po II WŚ?
- 4 września, 2022

Relacja z koncertu Chwała Mu
- 4 września, 2022

Czym jest depresja i jak sobie z nią poradzić
- 27 sierpnia, 2022

Analiza przyczyn inflacji i podjętych działań przez NBP
- 27 sierpnia, 2022

Zaćmienie Faraona
- 19 czerwca, 2022

Ekonomiczny sztorm
- 16 czerwca, 2022

Co tak właściwie wywołało dzisiejszą inflację
- 10 czerwca, 2022

Absurdy Polskie…
- 7 czerwca, 2022


Czym jest ideologia na literkę L….?
- 27 maja, 2022

Prośba do narodu Ukrainy.
- 16 maja, 2022

Historia lubi się powtarzać
- 5 maja, 2022

Społeczeństwo zdominowane przez „równość”
- 1 maja, 2022

Jak korzystać z Polskiego Fejsa?
- 30 kwietnia, 2022

Papież – też człowiek
- 22 kwietnia, 2022

Brałem udział w debacie
- 13 kwietnia, 2022

Przyczyny wojny
- 12 kwietnia, 2022

Końcowy Raport „Komisji Antoniego Macierewicza”
- 11 kwietnia, 2022

Słowa wojennego oburzenia – analiza obecnej sytuacji.
- 30 marca, 2022

Wspieraj Polskiego Fejsa.
- 25 marca, 2022

Jak zarabiać na Polskim Fejsie
- 15 marca, 2022

Zasady konkursowe – regulamin nagradzania.
- 1 marca, 2022

Czy korzyści przewyższają ryzyko?
- 23 stycznia, 2022


Czy można zmusić pracodawcę, aby izolował niezabezpieczonego pracownika
- 14 stycznia, 2022

Wybieleni
- 24 grudnia, 2021

Premiera muzycznego prezentu i spotkanie Wigilijne na żywo.
- 16 grudnia, 2021

Mario, czy już wiesz
- 15 grudnia, 2021

Kup Bitfejsy
- 14 grudnia, 2021

Sztuczna Inteligencja Polskiego Fejsa
- 6 grudnia, 2021

Czy wiecie, że 95 % CO2 emituje w sposób naturalny nasza planeta?
- 28 września, 2019
Media
Zdjęcia dodane do postów
Wideoklipy dodane do postów
Zgadzam się, że domaganie się ekshumacji szczątek ofiar Rzezi Wołyńskiej jest obecnie najważniejszą sprawą, którą polski rząd powinien uzgodnić z rządem Ukrainy. A Ukrainę tak czy inaczej należy wspierać w ich obronnej walce, bo jest buforem, który nas w dużym stopniu chroni przed imperialistyczną Rosją.