• Zdjęcie profilowe Łukasz

    Łukasz zamieszczony w temacie Z Polski

    Data publikacji: 6 miesięcy, 2 T temu

    Liczba samochodow na 1000 mieszkańców. Jak myślicie, z czego wynika tak duża ich liczba w Polsce? Ja mam jeden pomysł

    1
    14 Komentarzy
    • Może dlatego, że Polacy kupują i jeżdżą używanymi samochodami, często sprowadzanymi z krajów zachodnich. Inną przyczyną może być potrzeba posiadania samochodu z uwagi na dojazd do pracy z terenów wiejskich do miasta.

      2
      • @eljot60 też myślę, że problemem jest słaba komunikacja publiczna, wiele miejsc w Polsce są po prostu nieskomunikowane albo bardzo słabo skomunikowane (np. po południu nie ma już połączeń).

        1
        • @chicku W miastach i pomiędzy miastami są połączenia raczej wystarczające, ale połączenia z terenów wiejskich do miast są ubogie bo nierentowne.

          • @eljot60 no wlasnie, w miastach można żyć bez samochodu, ale poza miastem już nie. Jeśli chodzi o rentowność, to nie ma ona znaczenia, dlatego że komunikacja publiczna jest w dużej mierze finansowana z budżetu i tak powinno być. Nie może być tak, że ludzie są odcięci, bo nie opłaca się komuś robić połączeń po wsiach. To jest właśnie odpowiedzialnosć państwa. Patrz, miasta dopłacają ponad 50% kosztów komunikacji miejskiej. Gminy powinny dopłacać do połączeń do ich miejscowości, nie powinno się tego oddawać kwestiom opłacalności, to jest jeden z obowiązków państwa, by ludzie nie byli zdani na łaskę przesiębiorców. Tam, gdzie brakuje połączeń, powinno być to refundowane

            1
            • @chicku Niby można ale ja do lekarza chyba wezmę taxi, bo tak to w Łodzi wygląda – samochód 15 minut, transport publiczny 43 minuty i w tym około kilometra pieszo, co dla chorego może być problemem. 😉

              1
              • @mammusia-aleksandra-alka organizacja komunikacji miejskiej jest pewnie nie lada wyzwaniem. Ale ja lubię korzystać z tego typu środków transportu, choć ostatnio robię to rzadko. Wsiadam i nic mnie nie interesuje. Wysiadam tam, gdzie potrzebuję….. 🙂 ostatnio odebrałem dla nas karty wrocławskie duzej rodziny, w zwiazku z czym mamy bezplatny transport w weekendy i pewnie niechętnie wsiądziemy w samochód, mając taką możliwość 🙂

                1
                • @chicku Ogólnie ja jestem też za ale taka organizacja jak w Łodzi to przegięcie. Nigdy ludzie nie zrezygnują z samochodów jeżeli podróż komunikacją miejską będzie 3 razy dłuższa niż samochodem i bardzo często nie można dokładnie dojechać gdzie się chce 😉 Do tego my mamy akurat najdroższe bilety w Polsce. Ja płacę 4.40 za 20 minut jazdy. Budują ten tunel średnicowy dla ŁKA i pociągów no ale już sa problemy, realizacja ma się przesunąć o 3 lata, ludziom pękaja domy, muszą się wyprowadzać do mieszkań tymczasowych, coś się tam zawaliło. Zwykłe tramwaje i autobusy najlepsze ale trzeba mieć dobrze opłaconych kierowców i odpowiednioą częstotliwośc kursów a to kosztuje.

                  1
            • @chicku Miasta dopłacają, bo ich budżety są wystarczająco duże, budżety gmin są skromne, więc często jest tak, że nie starcza na dopłaty do nierentownych połączeń.

              • @eljot60 W miastach biednych i źle zarządzanych jak Łódź też zlicza się pasażerów i ucina połączenia jeżeli autobus nie jedzie pełny. Ta sama linia ma inną częstotliwość kursów w ciągu dnia, bo wiadomo o jednej godzinie więcej ludzi a o innej mniej. Czasem stoi się na przystankach po pół godziny a to przecież duże miasto 😉 W małych miejscowościach było sporo połączeń, potem za I Tuska wiele z nich zlikwidowano, potem PiS trochę przywrócił ale i kolejni przedsiębiorcy bankrutowali jak PKS Zduńska Wola (połowa połączeń Łódź-Widawa wypadła). Niestety sporo przez pandemię.

                2
              • @eljot60 a czy miastowi płacą wyższe podatki od mieszkańców wsi? czy nie jest tak, że wszyscy powinni mieć jednakowy dostęp do komunikacji, o ile to oczywiście możliwe?

                • @chicku Nie wiem jak jest z podatkami, ale nawet w mieście nie wszyscy mają jednakowy dostęp do komunikacji miejskiej, bo jeden ma na przystanek 100 metrów a inny (na peryferiach miasta) ma ponad kilometr. W centrum miasta o drogi dba miasto a na peryferiach, gdzie buduje się nowe domy często latami drogi są kiepskie. Lepiej raczej nie będzie, bo deficyt państwa jest olbrzymi, więc nie będzie wystarczających dotacji dla samorządów na drogi i komunikację lokalną.

                  • @eljot60 ja jestem daleki od zgody na taką sytuację. Jakoś za granicą potrafią sobie z tym poradzić, tylko nie w Polsce. Nawet na biednej Słowacji komunikacja publiczna jest na wyższym poziomie niż u nas

    • @chicku Mój sąsiad parkuje nam na podwórku 4 samochody, w porywach do 5, sąsiadka z kolejnego mieszkania 1 a my zero xd Ulica moja cała zapchana jest samochodami z obu stron, czasem trudno chodnikiem przejść. Na spacerze mijają mnie samochody, dosłownie jeden za drugim. Nie wiem z czego to wynika… słaba komunikacja miejska, dostępność tanich używanych aut, wygoda (jeden samochód, na jedną dorosłą osobę w rodzinie, bo każdy musi poruszać się niezależnie)?

      2

Ostatnie posty

Gotycki fresk w Pelplinie

Jaka Polska?

Co osoba prawicowa powinna zrobić w obliczu absurdów tego świata

Autostopowicz

Początek Wszechświata – a jednak się rozszerza

Oficer Armii Krajowej mówi po latach o UPA

Od jakiej chwili jest człowiek?

Polskie stroje na igrzyska Paryż 2024

Jak odczarować krucjaty?

Odkryto 1000-letnią monetę z napisem POZNAŃ

Strzępy filozoficzne

Ziębice – tajemnice dolnośląskiego miasteczka

Wałbrzych

Dlaczego Polacy nie cierpią Niemców

Państwo działa bez litości

Kto wystrzelił pocisk nad Bydgoszczą?

Malarskie krajobrazy sztucznej inteligencji – oko odpoczywa!

Federacja polsko-ukraińska

Postacie w interpretacji s.i.

Samarytanka

Grafiki generowane przez AI – moje pierwsze wrażenia

Czy PiS zamknie polskie kopalnie?

Sztuka filmowa w okowach poprawności politycznej

Pismo Święte: sola scriptura a komentarze

Kto wysadził Nord Stream?

Czy grozi nam użycie broni jądrowej przez Rosję? Referendum za włączeniem do Rosji na okupowanych terenach Ukrainy

Pozytywizm

Mit

Flasza Kleista – początki elektryczności

Gibeonici i zajęcie Kanaanu

Kto wezwie imienia Pana będzie zbawiony

Polskie interesy w wojnie na Ukrainie

30 fotografii Dorothei Lange, cz. 2

30 fotografii Dorothei Lange

Bóg w naukowym podejściu do życia

czy papież może potępić czyny Rosjan?

Tohu Wabohu – bezład i pustkowie

Psie Pole 1109

Wytwórnia papieru Heinricha von Korna

Zasada antropiczna – dlaczego Wszechświat wygląda akurat tak, a nie inaczej?

Różnorodność cywilizacji

Media